DEPRESYON

depresyon11

DEPRESYON

Depresyon gündelik yaşamda çok kullanılmasına rağmen zaman zaman yaşadığımız gündelik üzüntü ve moral bozukluğundan tamamen farklı bir durumdur.

Bazı durumlarda kendimizi çok mutsuz, üzgün ve karamsar hissedebiliriz, fakat bu her zaman depresyonda olduğumuz anlamına gelmez.

Depresyondan bahsedebilmemiz için yoğun çökkünlük, umutsuzluk, ve üzüntü hallerimizin en az 2 hafta sürmesi gerekir. kişinin uyku uyuma, yemek yeme, sosyal ilişkiler ve cinsel hayatında da farklılıklara neden olabilecek belirtilerde genellikle bu duruma eklenebilir.

Karamsarlık duygusuyla birlikte kimsenin onlara yardım edemeyeceği düşüncesi destek almalarını yada durumu ifade etmelerini engelleyebilir. Suçluluk duyguları yoğundur. Kimi zaman ölümü yada intiharı düşünebilirler.

Kısaca anlatmak gerekirse depresyon, temel belirtileri isteksizlik, karamsarlık, yaşamdan zevk alamama ve enerjinin düşmesi nedeniyle içinden bir şey yapmak gelmemesi olarak tanımlayabileceğimiz bir hastalık durumudur.

Depresyonda olan kişilerin bir kısmı bir süre sonra kendiliğinden iyileşebilir. Ancak bu durum haftalar, aylar hatta yılları bulabilir. Bazı kişilerde de gittikçe olumsuz seyreden bir durum alabilir.

Uygun bir yaklaşım ve yöntemle tedavi edilebilen bir hastalık olan depresyon açık ve gizli şekillerde seyredebilir. Toplumda sık görülür. Hemen herkes hayatının bir bölümünde bu durumla karşılaşabilir.

Depresyonu Tetikleyen Nedenler

Ayrılık
Travmatik çocukluk yaşantıları
İşsizlik, maddi sorunlar
Evlilik ve ilişki sorunları
Sevilen bir yakının kaybı ya da ölümü
Bazı kişilik özellikleri( mükemmeliyetçi, aşırı duygusal, kendini af edemeyen vb.)
Bazı hastalıklar( tiroid, kalp, beyin ve böbrek rahatsızlıkları)
Fakat yine de bu durumları yaşayan herkes depresyona girmeyebilir. Aynı koşullarda yaşayan kişilerin aynı duruma ve ortama verdiği tepkiler farklı olabilir. Bu farklı tepkiler genetik ve kişilik özelliklerinin duygusal hayatımızda ne kadar etkili olduğunu gösterir.

Depresyon yaşayan kişilerin yüksek oranda aile ve akrabalarında da aynı hastalığa yakalanmış kişilerin olması bu durumda genetik yatkınlığın da önemini göstermektedir.

psikotik-depresyon Depresyon Belirtileri

Duygularda dalgalanma ve değişiklik
Genel ruh halinin üzgün, çökkün ve mutsuz olması
Daha önce zevk alınan işlerden artık keyif alamama
Dikkat dağınıklığı ve motivasyonun düşmesi
Değersizlik, yetersizlik ve işe yaramazlık duygusu
Yaşananlardan kendisini sorumlu tutma ve yoğun suçluluk duyguları
Yorgunluk, halsizlik, sindirim sistemi sorunları, kas ve baş ağrıları
Cinsel hayatla ilgili sorunlar
Uyku ve beslenme düzeninde değişiklikler
İntihar ve ölüm düşünceleri
Depresyonda olan kişilerde bu belirtilerin hepsinin olması gerekmez. Bir kısmını en az 15 gündür yaşıyor olmak depresyon belirtisi sayılabilir.

Depresyon Türleri

Herkes aynı tür depresyon yaşamaz. Depresyonun türüne göre belirtileri değişebilir.

Kronik (Distimik) Depresyon
İki yıl yada daha uzun süren depresyon türüdür. Majör depresyona benzeyebilir, fakat belirtileri majör depresyon kadar şiddetli değildir. Melankoli ve hüzün duygularını daha çok yaşarlar.

Majör( Klinik) Depresyon
Tekrarlama olasılığı yüksek olan bir depresyon türüdür. Diğerlerinden farklı olarak kişinin gündelik hayatını ve yaptığı aktivitelerini etkileyebilir. Uyku düzeni ve yemek alışkanlıkları da bunlara dahildir.

Tipik Olmayan ( Atipik ) Depresyon
Tipik depresyon gibi üzüntü, iştahsızlık, uyuyamama gibi belirtiler olmaz. Tam aksine aşırı yemek yeme, aşırı uyku uyuma, reddedilmeye karşı aşrı duyarsızlık ve enerji azlığı görülür.

Mevsimsel Depresyon
Genellikle bahar aylarının bitimi ve kışa girerken ortaya çıkar. Bazen de yaz aylarında oluşur. Mevsim geçişleriyle birlikte kendiliğinden yok olur.

Doğum Sonrası ( Postportium ) Depresyon
Bazı annelerde doğumdan yaklaşık 1 ay sonra ortaya çıkar ve belirtileri majör depresyona benzer.

Manik ( Bipolar) Depresyon

Maniden depresyona kadar uzanan ruh halindeki iki uçlu aşırı değişikliklere yol açan ciddi bir depresyon türüdür.

Depresyon Tedavisi

Tedavi edilmediğinde ilerleme olasılığı olan depresyon, hayatımızı, kişiliğimizi ve ilişkilerimizi ayrıca işimizi ve genç isek okul başarımızı olumsuz yönde etkileyebilir.

Depresyonda olduğunuzu, yada bir yakınınızın depresyonda olduğunu düşünüyorsanız, öncelikle bir uzman yardımıyla yaşadığınız şeyin depresyon olup olmadığını öğrenin ve tedavi arayışına girin.

Depresyon tedavisinin öncelikle bir mücadele gerektirdiğinin bilinmesi gerekiyor. Bu mücadelede terapi ve de gerekirse ilaç desteğiyle, sosyal hayatınızı ve düşünce biçiminizi değiştirmeniz bu alanda alacağınız destekle birlikte size yeni bir yaşam alanı ve algısı yaratabilir.

Terapia Psikolojik Danışmanlık ve Kişisel Gelişim Merkezi
iletişim; 0236 2378187