PANİK ATAK

panik atak11

PANİK ATAK

Panik atak, başta panik bozukluk olmak üzere diğer psikiyatrik ve bazı fiziksel hastalıklarda da görülebilen yoğun endişe, korku ve kaygıyla seyreder. nöbetler halinde gelir ve süresi 5 dk ile 45 dk arasında sürebilir. Şiddeti hastaya göre değişebilir.

Panik atak ile panik bozukluk aynı şey değildir. Panik ataklar nöbet şeklinde gelir ve iki atak arasındaki süreyi fazla etkilemez. panik bozukluk ise, panik atak yaşandıktan sonra da devam eden yoğun bir endişe hali yaşatır. Atakların tekrarlayacağını, kalp krizi, felç vb. geçireceğini, öleceğini düşünerek beklenti anksiyetesi yaşarlar.

Panik bozukluk iki ekilde ortaya çıkar. Agorafobili ve agorafobisiz.

Agorafobili hasta yalnız kalmaktan korkar,kalabalık ve kapalı yerlerden rahatsızlık duyar. Evde tek başına bulunmak istemeyebilirken bazende dışarıya tek başına çıkmak istemeyebilir. Genellikle atak yaşadığı ortamlarla ilgili hayatına bir sınırlama getirir, aynı ortamlarda bir daha bulunmak istemeyebilir. Bu durum yaşam alanlarının daralmasına ve izole bir hayat yaşamasına neden olur.

bazen durum başlarına sürekli kötü bir şey geleceği ve kimsenin onlara yardım etmeyeceği düşüncesiyle sosyal hayatlarını ve mesleklerini bırakmaya kadar gidebilir.

Panik Atak Esnasında Görülen Belirtiler

Kalp çarpıntısı ve kalp atımlarını duyumsama
Nefes alamama, boğulma hissi
Ölüm korkusu
Titreme, sarsılma ve terleme
Göğüs ağrısı yada göğüste sıkıntı hissetme
Bulantı , baş dönmesi yada bayılacakmış gibi hissetme
Kontrolünü kaybetme yada çıldırma korkusu
Üşüme , ateş basması, uyuşma yada karıncalanma duygusu
Derealizasyon yada depersonalizasyon ( dış dünya yada kendi gerçeklik kaybı hissi)

Yukarıda ki belirtilerin hepsi herkeste görülmeyebilir. 4 yada 5 tanesinin görülmesi panik atak yaşıyor olabileceğinizi gösterir.

Panik Atak Tetikleyicileri

Stresli bir hayat yaşayanlarda
Depresyon ve psikolojik bozukluklar
Uyarıcı madde kullanımı ve bu maddenin aniden kesilmesi
Mükemmeliyetçi, kaygılı, duygularını ifade edemeyen kişilik yapılarında
İlaçların yan etkileri
Şeker ve kansızlık hastaları
Tiroid bezi bozuklukları
Vitamin eksikliği, aşırı kafein tüketimi
Sara , akciğer, kalp hastalıkları

Panik Atak Kimlerde Ortaya Çıkar?

Genellikle 20 li yaşlarda ortaya çıkmasına rağmen her yaşta görülebilir. Kadınlarda görülme ihtimali erkeklere oranla biraz daha yüksektir.

panik atak yaşayanların genellikle ailesinde de bu sorunu yaşayan insanlar olduğu için genetik faktörlerinde etkili olabileceği söylenebilir.

daha çok içine kapalı, kendisini ve duygularını ifade etmekten çekinen, kontrol duygusu yüksek

Ve mükemmeliyetçi yapıya sahip olan kişilerde görülme sıklığı daha fazladır.

Panik Atak Tedavisi

Doğru tedaviye zamanında başlamak önemlidir. Panik atak yaşayan birçok kişi ilk başlarda fiziksel bir sorunlarının olduğunu düşünerek genellikle acil servisler ve fiziksel belirtileri üzerinde uzmanlaşmış doktorlara ( kardiyoloji, dahiliye, nörololi) giderler. pek çok uzman tarafından fiziksel bir rahatsızlıkları olmadığı söylenmiş bile olsa ikna olmayıp yeni arayışlara girerler.

Tedavi, hastalığın psikolojik kökenli olduğunu kabullenmekle başlar. Bu noktadan sonra bir uzman desteğinin yanı sıra günlük hayatın stresini azaltıp, rahatlamayı sağlayacak aktivitelere zaman ayırma, doğru nefes ve gevşeme egzersizleriyle birlikte uygun bir psikoterapi ve gerekli olduğu durumlarda ilaç tedavisiyle sorunun çözümüne yönelik tedaviye başlanmalıdır.

TERAPİA PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE KİŞİSEL GELİŞİM MERKEZİ

iletişim; 0236 2378187